Gröhling chystá zmenu. Časť žiakov sa nemusí vrátiť do školy ani v septembri
Novela má umožniť individuálne štúdium aj na druhom stupni. S počtom takýchto žiakov sa však zvyšuje aj záťaž učiteľov. Riaditelia na to nemajú financie.
Nečaká ho pevný rozvrh. Keď sa domškolák ráno zobudí, podľa nálady si vyberie, čo sa naučí. S rodičom počíta príklady z matematiky, precvičuje si písanie alebo preberie látku z vlastivedy. Domáce vzdelávanie sa na Slovensku teší čoraz väčšej popularite a každý rok pribudnú noví žiaci. Od septembra by ich mohlo byť ešte viac. Súčasný zákon totiž povoľuje homeschooling len pre prvý až štvrtý ročník, ale rezort Branislava Gröhlinga chce, aby sa k nim pridal aj celý druhý stupeň. Uľahčiť schválenie novely môže aj skúsenosť s dištančným vzdelávaním, na ktoré sú žiaci pre pandémiu odkázaní už mesiace. Problémom však opäť budú peniaze.
Nemajú prostriedky
Domškoláci sú totiž pre učiteľov prácou navyše. Aj keď nesedia v lavici, každý patrí pod nejakú školu, ktorá sa o nich musí „starať“. Problém je, že kým na klasického žiaka bol vlani normatív 1 990 eur, na domškoláka je to len desatina. „Keď nezvýšia normatív na týchto žiakov, školy nebudú motivované ich prijímať. Je to pre ne finančne náročné,“ vysvetlil pedagóg Ján Papuga. Aj preto je presvedčený, že iba zmena školského zákona nebude stačiť. Ministerstvo však uviedlo, že na tento rok je už legislatíva nastavená a normatívy ostávajú bez zmeny.
Papuga tvrdí, že náklady sa dajú zvládnuť s jedným domškolákom. Problém nastáva, ak sú v triede traja či štyria. „Učiteľ musí robiť osobitnú agendu, musí im pravidelne dávať konzultácie, komunikovať s nimi a preskúšavať ich,“ opisuje. Napríklad na Základnej škole Pavla Marcelyho v Bratislave nie je zapísaný ani jeden domškolák. Riaditeľ Gabriel Kalna by ich však prijal, ak by rodičia prejavili záujem. No ten neočakáva. „Väčšina rodičov aj detí sa už nevie dočkať začiatku riadneho prezenčného vyučovania,“ doplnil.
Aj školský psychológ Radovan Kyrinovič zachytil reakcie rodičov, ktorí na vlastnej koži spoznali náročnosť učiteľského povolania a tešia sa na otvorenie. Mohli však zistiť, že doma sa deťom darí lepšie. „Ak však voľba domáceho vzdelávania vychádza z nedôverčivých postojov voči školstvu, je to dôvod na dôkladné zváženie,“ uzatvára.
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre