Najprv komunikácia, potom gramatika. Ukrajinské deti stále v niektorých školách narážajú na jazykovú bariéru

08.12.2022
Vzdelávanie a výchova

Základná škola Tomášikova 31 v Košiciach otvorila dve triedy pre žiakov z Ukrajiny, jednu pre žiakov 1. stupňa a jednu pre žiakov 2. stupňa.

Jazykové kurzy pre ukrajinské deti využili mnohé školy na Slovensku. Podľa odborníčky je však pre úspešnú adaptáciu v prvom rade dôležité, aby sa deti naučili konverzovať. Gramatika má prísť až potom.



Na našich školách sú už viac ako deväť mesiacov, niektorí pobudli iba krátko, iní prišli len prednedávnom. V súčasnosti navštevuje slovenské škôlky a školy približne desaťtisíc detí z Ukrajiny. Najviac ich je v Bratislavskom, najmenej v Banskobystrickom kraji.



Po jarnom šoku a improvizácii niektoré školy potvrdzujú, že aj vďaka financiám z ministerstva školstva či vlastnej iniciatíve sa snažia vytvárať deťom, ktoré museli ujsť pred vojnou, vhodné prostredie na adaptáciu.



Odborníčka, ktorá navštevuje školy a zaoberá sa tým, ako sa darí deťom z Ukrajiny začleniť, však hovorí, že u nás v rámci jazykových kurzov chýba dôraz na hovorenú reč a tiež na ich intenzitu. Nie všade sa navyše konajú počas vyučovania, čo spôsobuje, že niektoré deti ich popri krúžkoch či iných aktivitách nezvládajú.



Usmernenia i webináre

Ministerstvo školstva už na jar avizovalo, že školy môžu žiadať financie na jazykové kurzy pre deti odídencov. Vyplatené im mali byť vždy po skončení mesiaca, keď sa kurzy konali. Do októbra dostali školy dokopy približne 600-tisíc eur, na kurzoch sa zúčastnilo viac ako 13-tisíc detí. Deti majú v rámci základného kurzu absolvovať 48 vyučovacích hodín rozdelených do ôsmich až dvanástich týždňov.



Školy si zároveň od septembra mohli objednať tlačené publikácie na vyučovanie slovenčiny pre cudzincov. V rámci postupov, ako začleniť deti z Ukrajiny do našich škôl, zverejnilo ministerstvo viaceré usmernenia, ktoré sa týkali prijatia žiakov i úľav pri ich hodnotení. Súčasťou materiálov je napríklad aj séria webinárov.



„Priamu podporu školám poskytujú regionálni koordinátori, ktorí pôsobia v našich ôsmich krajských pracoviskách NIVaM. Ich úlohou je komunikácia so školami, asistencia pri zaraďovaní ukrajinských detí do škôl, pomoc so zabezpečením psychologickej podpory, tlmočenia pre školy alebo ukrajinské rodiny pri komunikácii so školami,“ uviedol pre Aktuality.sk tlačový odbor ministerstva.

 

Zdroj: aktuality.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte