Nerobme z PISA posvätnú kravu

06.12.2019
Vzdelávanie a výchova

Alfou a omegou reformy školstva zďaleka nemôže byť len sústredenie sa na nejaké výsledky PISA testovaní.

Z PISA testovania sa na Slovensku stal kanárik varujúci pred slabými výsledkami nášhoškolstva. Pravidelne sa objavujú správy o tom, ako sa Slovensko prepadá v medzinárodnom porovnaní a automaticky sa s tým spájajú dva odkazy.
Prvým je, že Slovensko má vážny problém, lebo naše deti majú významný problém so vzdelaním. A druhým odkazom je, že za túto situáciu je zodpovedné nefunkčné školstvo.
Pri podrobnejšom pohľade na PISA testovanie však tento naratív stratí značnú časť svojho čara. Zoberme si napríklad Poľsko. Táto krajina sa označuje za "PISA zázrak". V prvom testovaní PISA z roku 2000 dosiahlo Poľsko podpriemerné výsledky. Toto bol zároveň rok veľkých poľských reforiem školstva.
A hneď v nasledujúcom testovaní o tri roky sa už Poľsko dostalo na priemer krajín OECD. O ďalšie tri roky sa dokonca dostalo v čítaní medzi top 10 krajín sveta. Odvtedy dosahuje Poľsko nadpriemerné výsledky.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte