Pravidlá

20.11.2009
Vzdelávanie a výchova

Mať určité pravidlá v triede plnej žiakov nikdy nie je na zahodenie. Vytvárajú pre nich optimálny priestor pre osobnostný rozvoj. Ako však vybrať tie správne pravidlá?

Najefektívnejšie a najúčinnejšie z hľadiska dlhodobej perspektívy je vybrať pravidlá so žiakmi spoločne, a to tak, aby sa všetci mohli vyjadriť a všetci sa cítili vtiahnutí do procesu rozhodovania. Dôležitosť tohto prístupu rastie priamo úmerne s pribúdajúcim vekom žiakov.

1. Vhodné je začať diskusiou, najlepšie v kruhu, ktorý nemá ani začiatok, ani koniec a všetci majú rovnocenné postavenie.
Postupne kladieme otázky, napríklad:
– Ktoré vlastnosti si u priateľov najviac ceníte?
– Podľa čoho si hľadáte priateľov?
– Ktoré vlastnosti oceňujete na sebe?
– Čo vám pomáha, aby ste sa mohli sústrediť na hodinách?
– Čo vám pomáha, aby ste sa mohli dobre učiť?
– Čo potrebujete, aby ste mohli dobre pracovať?
– Čo by sme mohli spoločne v triede urobiť, aby sme sa zlepšili v osobných výkonoch?

2. Každý žiak má príležitosť vyjadriť sa, odpovede zapisujeme najlepšie na pásy papiera (ktoré sa potom dajú ukladať), prípadne na plagát.

3. Aktivitu môžeme organizovať aj v skupinách, ktoré si samy zapisujú odpovede a nápady.

4. Odpovede potom „zhlukujeme“, to znamená - dávame tie, čo sú podobné spolu (keď ich nemôžeme prekladať, označíme ich rovnakou farbou), rozdelíme ich do určitých kategórií, z ktorých potom spoločne vyvodíme pravidlá.

Niekedy majú žiaci ťažkosti defi novať, čo by potrebovali pre efektívne učenie sa, ale zato vedia veľmi dobre vymenovať, čo ich vyrušuje alebo im prekáža. Je možný aj takýto postup, ale vtedy je lepšie použiť dva plagáty – jeden, kde zapisujeme rušivé vplyvy a druhý, kde negatívne výroky pozitívne preformulujeme.

Má to svoju logiku, pretože je účinnejšie poukazovať na žiaduce správanie, ako stále pripomínať to, čo by sme v triede nechceli vidieť. Formulácie, samozrejme, prispôsobujeme veku žiakov.

Pre podrobnejšie informácie navštívte náš E-Shop a objednajte si publikáciu Sprievodca triedneho učiteľa.

Výber z článku Ako vybrať vhodné pravidlá?

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte