Výskum potvrdil zvyšujúcu sa feminizáciu stredných odborných škôl

29.03.2010
Vzdelávanie a výchova

Na slovenských stredných odborných školách (SOŠ) v posledných rokoch študuje, alebo pracuje stále viac žien ako mužov. Kvantitatívny výskum, ktorý realizovalo Občianske združenie EsFem, potvrdil zvyšujúcu sa feminizáciu a rodovú segregáciu stredného odborného školstva. Výsledky dnes prezentovali autori výskumu na stretnutí so zástupcami médií v Prešove.

Audit prebehol v minulom roku v rámci projektu "Rodová (ne)rovnosť v prostredí SOŠ na Slovensku", s finančným prispením Agentúry pre podporu výskumu a vývoja. Spracovávali sa údaje z 231 SOŠ, neboli sem však zahrnuté gymnáziá, konzervatóriá a školy, ktoré boli pred zmenou legislatívy v kategórii stredných odborných učilíšť.
      
Celkovo sa na skúmaných stredných školách vzdeláva 57,5 % žiačok a 42,5 % žiakov. Z deviatich kategórií škôl rozdelených podľa zamerania bolo osem feminizovaných, prevahu žiakov evidujú len v kategórii orientovanej na priemysel a techniku.

"Horizontálna segregácia znamená, že u nás existujú takmer čisto dievčenské a chlapčenské odbory. Zároveň sme zistili, že na Slovensku študuje na SOŠ čoraz menej chlapcov. Z toho vyplýva ďalšia otázka, aké to bude mať dôsledky na trh práce," povedala Monika Bosá z OZ EsFem. Čo sa týka pedagógov na SOŠ, výchovno-vzdelávací proces zabezpečuje 63,3 percenta učiteliek a 36,7 percenta učiteľov.

Výskumy podľa Bosej potvrdili aj výraznú vertikálnu rodovú segregáciu, ktorá súvisí so zastúpením mužov a žien v riadiacich funkciách.

"Napriek tomu, že školstvo je výrazne feminizované odvetvie, muži v riadiacich pozíciách výrazne dominujú. V prípade, že je medzi pracovníkmi školy muž, tak má podstatne väčšiu šancu stať sa riaditeľom než jeho kolegyňa," domnieva sa Bosá. Výrazná rodová segregácia v tejto oblasti môže podľa nej priamo súvisieť s rizikom znižovania prestíže stredného odborného vzdelávania.

Závery výskumu zhrnuli do 160-stranovej publikácie "Učiteľky a riaditelia", ktorá obsahuje teoretickú časť, štatistické zistenia zamerané na trh práce a jeho súvis so školstvom. Posledná kapitola načrtáva možnosti, ako by sa negatívne dopady feminizácie a rodovej nerovnosti dali eliminovať.
      
Publikáciu poskytnú Ministerstvu školstva SR, Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR a vyšším územným celkom ako zriaďovateľom škôl. Bezplatne ju budú distribuovať organizáciám zaoberajúcim sa rodovou rovnosťou, metodickým centrám, ale aj manažmentom školských zariadení.

Zdroj: TASR

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte