Niektoré školy v regiónoch budú musieť zaniknúť

03.07.2012
Prevádzka školy

Minister školstva Dušan Čaplovič pripúšťa, že novely zákonov o financovaní škôl a o odbornom vzdelávaní, ktoré schválila vláda, obsahujú nástroje na rušenie škôl. Jedným z nich sú povinné prijímačky na stredné školy, ktoré rezort presadzuje od septembra 2014. Minister považuje za neúnosné, že sa dnes na stredné školy hlási o polovicu menej deviatakov ako sa snažia školy prijať.

„Mnohé školy budú musieť byť v rámci regiónov zrušené. Čo sú to za školy, ktoré sú tam a nemajú žiakov, na čo tie školy máme,“ pýtal sa po rokovaní vlády Čaplovič. Príklady z praxe podľa neho hovoria za všetko. „Ak vieme napríklad v regióne Turiec, že nám končí 792 žiakov v základných školách a ponuka stredných škôl v tomto regióne je 1 420, tak sa pýtam – je to ekonomické, je to rentabilné, alebo treba robiť veľmi vážne kroky, aby bola sieť kvalitná a efektívna,“ poznamenal na tlačovej besede Čaplovič.

Spolieha sa na to, že poriadok nastolia samosprávy, ktoré budú môcť od januára 2013 rozhodovať o otvorení prváckych ročníkov vo všetkých školách, štátnych aj neštátnych. Rezort chce zriadiť rady pre vzdelávanie, v ktorých budú zastúpení predstavitelia verejných, súkromných aj cirkevných škôl. O osude škôl by mali na návrh rady pre vzdelávanie rozhodovať krajské samosprávne zastupiteľstvá. Keďže sú VÚC zriaďovateľmi štátnych škôl, kritici tvrdia, že im to umožní likvidovať konkurenčné súkromné a cirkevné školy. Minister im odkazuje, že sa neštátne školy obávajú zbytočne. „Nebudú sa obávať vtedy, keď budú podporovať kvalitu vzdelávania,“ poznamenal Čaplovič. Pripomenul, že osud školy nebude v rukách jedného úradníka, ale regionálneho parlamentu, v ktorom sedia občanmi volení zástupcovia. V prípade problémov sa budú môcť dotknuté strany stále odvolať na ministerstve školstva.

Čaplovič sa netají, že bude vo väčšej miere podporovať školy s odbormi technického a prírodovedného zamerania. „Slovensko ak teraz neurobí tieto zásadné opatrenia, ekonomicky nemôže prežiť,“ nazdáva sa Čaplovič. V súčasnosti však majú deviataci najmenší záujem práve o štúdium na stredných odborných školách. Menej žiakov znamená pre tieto školy aj menšiu dotáciu zo štátnej kasy. Čaplovič preto hovorí o zmene, normatív chce presunúť zo žiaka na triedu, respektíve školu. Riaditelia by tak mohli dostávať peniaze napríklad podľa úspešnosti ich absolventov na trhu práce. Zmeny vo financovaní by sa dotkli aj gymnázií. Rezort plánuje zvýhodniť tie, ktoré zriadia aspoň jednu triedu prírodovedného zamerania. „Tí, ktorí to zriadia, dostanú bonifikáciu, tí, ktorí to nezriadia, budú sa musieť rozlúčiť s bonifikáciou. Budú rôzne formy, ktoré budú hodnotiť tieto formy,“ avizuje Čaplovič.

Zdroj: SITA

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte

Pripajam sa do diskusie o dalsom smerovani stedneho skolstva na Slovensku.
podla mojho nazoru by sa smerovanie malo riesit formou postupnych krokov:
1.Zistit pocet konciacich ziakov ZS na najblizsich 15 rokov Na Slovensku
a v jednotlivych VUC.
2.Na zaklade uvedeneho stavu ,po rokovanich v jedotlivych centrach strednych
skol prejednat a schvalit v zastupitelstvach VUC potrebne stredne skoly
s poctom tried a poctom ziakov v nich.Zameranie strednych skol musi vychad-
zat z potrieb jednotlivych regionov.
3.Do prveho rocnika Gymnazii a SŠ prijimat ziakov na zaklade prijimacich
pohovorov.Pomocnym kriteriom moze byt priemerna znamka a aktivita
v predmetovych olympiadach a inych sutaziach.Monitor 9 po predchadzajucich
problemoch prestal byt doveryhodny.
4.Prijimacie pohovory uskutocnit v 2 kolach.
a.Prve kolo pre uchadzacov o gymnazium s primeranou narocnostou uloh
b.Druhe kolo pre zaujemcov o SŠ s mensou narocnostou.
5.Na jednotlive kola nechat vypracovat testy renomovanou a skusenou firmou.
Uchadzaci by mali pisat testy v jednotlivych skolach Na Slovensku v jeden
den a hodinu.
Vyhodnotenie napisanych testov urobia spolocne ucitelia prislusnej strednej
skoly a prizvanych ucitelov ZŠ.Takto sa o svojich vysledkoch dozvedia ziaci
a ich rodicia este v ten isty den.
6.Ziaci neuspesni v oboch kolach sa budu uchadzat o miesta v nematuritnych
odboroch.
7.Financovanie SŠ realizovat dvojzlozkovo
a.Skole by boli pridelene financie na prevadzku.
b.Skola by ziskala dalsie financie na triedu.
Ak by skola peniaze z 1.zlozky usetrila mohla by ich pouzit na dalsi roz-
voj v opacnom pripade by na doplatenie pouzila financie z druhej zlozky.
8.Takymto sposobom by sa ulahcila praca ucitelom ZŠ pretoze ziaci a ich
rodicia bude musiet ovela viac spolupracovat so skolou.

Budem rad ak sa k tomu rozvinie diskusia