Dobrý den, prosím o informáciu či s mojim vzdelaním môžem pracovať v špeciálno-pedagogickej poradni ako samostatný odborný zamestnanec / po ukončení adaptačného vzdelania/ v zaradení: školský logopéd s nadobudnutým vzdelaním:
Presovská univerzita, študijný odbor: učiteľstvo 1.stupeň ZŠ a školská logopédia. Štátnice z: pedagogika, učiteľská psychológia, slovenský jazyk, matematika s didaktikou, logopedická diagnostika , logopedická intervencia a teórie logopédie.
Ďalej som si rozšírila pedagogickú spôsobilosť o učiteľstvo pre špeciálne školy - pedagogika mentálne postihnutých z predmetov- štátnicové skúšky: špec.pedagogika, pedag. mentálne postihnutých a špeciálna didaktika hudobnej výchovy.
Ďakujem
Dobrý deň, v zmysle Vyhláška č. 437/2009 Z. z. [MŠVVaŠ SR], ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, podľa v II. diely ň - časti III. (školský logopéd) sú uvedené tieto Kvalifikačné predpoklady:
A. Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
1. v študijnom odbore logopédia
2. v študijnom odbore učiteľstvo pre mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť pre mládež s chybami reči.
Keďže uvádzate len všeobecné informácie o svojom najvyššom nadobudnutom vzdelaní, nie je jasné, v ktorom roku ste ukončili Mgr. štúdium (2. stupeň VŠ) - predpokladám však, že to bolo do roku 2004, kedy Vami uvádzaný študijný odbor: učiteľstvo 1.stupeň ZŠ a školská logopédia na Prešovskej univerzite zanikol a nahradil ho iný odbor - viď: http://ksp.pf.unipo.sk/sk/studijne-programy/5
Ak ste teda absolvovali študijný odbor: učiteľstvo 1.stupeň ZŠ a školská logopédia, do roku 2004 v zmysle Vyhlášky č. 437/2009 Z. z. , 2. dielu a 3. časti spĺňate kritérium bodu 2. v študijnom odbore učiteľstvo pre mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť pre mládež s chybami reči. A teda môžete byť zaradená ako začínajúci OZ v CŠPP.
Otázka Vášho zamestnania je otázkou na Vášho zamestnávateľa (CŠPP), ktorý v rámci výberového konania na pozíciu OZ by mal zohľadniť a posudzovať aj dĺžku Vašej odbornej praxe školského logopéda (keďže ju nikde neuvádzate).
ešte dodám, že k činnosti školského logopéda sa vzťahuje a jeho činnosť upravuje aj Usmernenie MŠVVaŠ SR zo dňa 23.6.2011 - Pôsobnosť, zameranie a vykonávanie odborných činností školského logopéda.
dostupné je k stiahnutiu tu:
http://www.minedu.sk/data/files/4070_usmernenie.pdf
dobrý deň, prosím kto komentoval môj príspevok? Je správny?
Ďakujem p.Pavlíková za skorú odpoveď, ešte k Vašej otázke doplním, že mám 16 roč. prax. Čo sa týka VŠ /Mgr.šútidia/ ukončila som ho do r.2004- čo ste písali správne, no zaujíma ma, či po ukončení adaptačného vzdelávania u svojho zamestnávateľa môžem samostatne realizovať logopedickú diagnostiku. Ďakujem za odpoveď.
Predchádzajúca odpoveď nebola moja.
p.Pavlíkova, nevšimla som si to, ani neviem kto sa vyjadroval resp. napísal svoj názor. Chcela by som Vás poprosiť mohla by ste sa vyjadriť k tomu Vy? Ďakujem
p.Pavlíkova, nevšimla som si to, ani neviem kto sa vyjadroval resp. napísal svoj názor. Chcela by som Vás poprosiť mohla by ste sa vyjadriť k tomu Vy? Ďakujem
Dobrý deň pani Holá,
príspevok nekomentovala pani Ing. Pavlíková, ale jeho správnosť si môžete overiť sama:
v zákone 317/2009 Z. z. [v § 21; v § 27 až § 29; v § 36; v § 33 ods 10) až ods. 12)];
v zákone 245/2008 Z. z. (školský zákon) [v § 130; § 131; § 133];
vo Vyhláške č. 437/2009 Z. z [II. diel- časť III. (školský logopéd)];
vo Vyhláške č. 445/2009 Z. z [v § 5].
* k činnosti logopéda: Usmernenie MŠVVaŠ SR zo dňa 23.6.2011 - Pôsobnosť, zameranie a vykonávanie odborných činností školského logopéda - http://www.minedu.sk/data/files/4070_usmernenie.pdf
* k adaptačnému vzdelávaniu bližšie tu: http://bit.ly/2ifommt
A teraz k reálnej situácii z CŠPP (školského zariadenia a odbornému zamestnancovi):
Uvádzate, že máte 16 rokov praxe? Akej??? Po 16 rokoch praxe idete robiť adaptačné vzdelávanie? Niečo ste teda opomenuli Vy alebo opomenul zamestnávateľ. Ak máte 16 rokov praxe ako odborný zamestnanec - školský logopéd, už dávno by ste mali byť samostatný odborný zamestnanec (resp. OZ s 1. alebo 2. atestáciou) - vzťahujem to aj v zmysle ukončenia Vášho VŠ vzdelania do roku 2004. A nemali by ste byť vedená ako začínajúci OZ. Ak Vašu prax opomenul zamestnávateľ je to na Vašej komunikácii s ním a náprave stavu. Do úvahy však prichádza možnosť, že Vaša 16 ročná prax nie je praxou logopéda, ale pedagóga. V tom prípade musíte absolvovať adaptačné vzdelávanie (prestupujete do kategórie OZ z kategórie PZ) a ste povinná absolvovať adaptačné vzd. Vo Vašom prípade uvádzajúcim OZ musí byť odborný zamestnanec s minimálne 1. atestáciou (od 1.1.2017, do 31.12.2016 to mohol byť aj samostatný OZ avšak s 5 rokmi odbornej praxe). Zamestnávateľ (školské zariadenie) by malo prihliadnuť na kategóriu OZ pri Vašom uvádzajúcom OZ - keďže príklady dobrej praxe a všeobecného úzusu medzi odborníkmi hovoria, že by to mal vo Vašom prípade byť školský logopéd (uvedie Vám do praxe a ukáže krásy povolania školského logopéda). Nemal by to byť teda sociálny pedagóg, špeciálny pedagóg alebo psychológ. Keďže ich odborná činnosť je v obsahu a predmete iná. Ale niekedy sa stáva (žiaľ), že adaptačné vzd. pri nedostatku kategórií OZ v školskom zariadení realizuje OZ, ktorý spĺňa podmienky podľa zákona (napr. nie logopéd).
Je potom otázkou pre adresáta (dieťa, žiaka, rodiča) logopedickej prevencie a diagnostiky, ako je potom školský logopéd pripravený (je to aj otázkou zamestnávateľa, ktorý by mal dbať na kvalitu a rozvoj). Po úspešnom ukončení adaptačného vzdel. budete samostatným odborným zamestnancom - školským logopédom a v zmysle platnej legislatívy budete môcť realizovať aj samostatne logopedickú diagnostiku.
Odporúčania do budúcej praxe - venujte úvodu zaškolenia, vhľadu do odbornej praxe naozaj zvýšenú pozornosť a snahu, vzdelávajte sa, lebo prijímatelia Vašej odbornej pomoci sú veľmi senzitívni na akúkoľvek odchýlku, resp. deficit pri korekcii reči (hovorím to z pohľadu OZ, supervízora, pedagóga, ale aj hlavne bývalého žiaka a súčasného rodiča).
Ospravedlňujem sa za nezverejnenie svojej identity (world wide web poskytuje možnosť anonymity). Ale verím, že pani Ing. Pavlíková mi dá za pravdu, keďže poskytuje presné a fundované odpovede.
V prvom rade sa Vám chcem poďakovať za vyčerpávajúcu odpoveď. Aby som to upresnila prax mám ako učiteľka v ZŠ na I.stupni t.z. že prax ako pedagóg- 16.r. Takže teraz mám adaptačné vzdelávanie , ktoré mi "realizuje" školský logopéd / spľňa zakonom stanovené podmienky, teda 1.atestácia a 5 rokov odbornej praxe/ a po ukončení adaptačného budem ako samostatný OZ s tým, že budem realizovať precvičovanie teda NKS a logopedickú diagnostiku. Takže predpokladám, že bude všetko správne a teda litera zákona dodržaná. pochopila som správne?
Dobrý deň pani Holá,
Pochopili ste správne, po úspešnom absolvovaní ADP VZD. budete preradená do kategórie OZ - školský logopéd (podľa § 21 zákona č. 245/2008 Z. z.) , v kariérovom stupni: samostatný odborný zamestnanec (podľa § 29 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. = školský zákon).
Považujem teda túto tému a thread za vyriešený a tým za uzavretý.
Prajem veľa úspechov vo Vašej práci.
Ďakujem za výklad a prajem všetko dobré
dobrý deň,
chcela by som sa zamestnať v Centru pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie ako školský logopéd. od MŠ som dostala rozhodnutie :
účastníčka konania spľňa kvalifikačné podmienky, ktoré sa podľa prílohy č. 1 vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 437/2009 Z.z. ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v znení neskorších predpisov, vyžadujú na výkon regulovaného povolania školský logopéd v Slovenskej republike.
mám síce ukončenú vysokú školu v MR ktorá zodpovedá I. stupňa VS vzdelania, ale mám prax 3 roky a práve z tohto dôvodu MŠ vydalo rozhodnutie v ktorom uvádza, že môžem vykonávať povolanie školského logopéda.
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie toto rozhodnutie neuznáva ako II.stupeň vzdelania a moju prihlášku odmietol. Moja otázka znie, keď mám rozhodnutie od MŠ na uznanie môjho vzdelania ako školský logopéd prečo to nestačí pre centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie?
aké osobitné predpisy a podmienky majú a podľa akého zákona? mám už urobenú aj prvú atestáciu ako školský logopéd.
ďakujem za odpoveď.
Na výkon odborného zamestnanca v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie všetky kategórie musia mať minimálne vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. Je to v súlade s § 7 ods. 2 prvá veta zákona č. 317/2009 Z. z. Ak Vaša ukončené vzdelanie v MR zodpovedá prvému stupňu vysokoškolského vzdelania v Slovenskej republike, nespĺňate kvalifikačné predpoklady a po druhé kvalifikačné predpoklady pre činnosť odborných zamestnancov sú uvedené v prílohe č. 2 vyhlášky MŠ SR č. 437/2009 Z. z. Tri roky praxe Vám žiadne vzdelanie nenahradia.
ďakujem za odpoveď.
Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR vydalo rozhodnutie, v ktorom uznáva :
účastníčka konania spľňa kvalifikačné podmienky, ktoré sa podľa prílohy č. 1 vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 437/2009 Z.z. ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v znení neskorších predpisov, vyžadujú na výkon regulovaného povolania školský logopéd v Slovenskej republike.
takže môžem sa zamestnať v SR ako školský logopéd vzdelanie prax nenahradia, ale podľa mňa vzdelanie na to mám podľa Ministerstva školstva vedy výskumu a športu SR, keď vydalo takéto rozhodnutie.
Ďakujem za Vašu odpoveď.