Talent treba hľadať v každom dieťati, tvrdí Plavčan
Ak chceme podporovať rozvoj talentu detí, treba prijímať opatrenia aj na sociálnej a ekonomickej úrovni. Viac ako 22 miliónov detí v EÚ žije v chudobe a sú vylúčené zo spoločnosti, hovorí minister školstva a zamestnanosti Malty Evarist Bartolo.
V každom dieťati a mladom človeku treba hľadať talent a rozvíjať ho. Môže to byť to hlavné, s čím sa človek presadí v živote. Na dnešnej tlačovej konferencii o podpore a rozvoji talentu to povedal minister školstva Peter Plavčan. Minister zároveň zdôraznil, že žijeme v rýchlo sa meniacom svete a dôležitejšie ako encyklopedické údaje bez logických súvislostí je mať zručnosť, ako s tými údajmi pracovať. Talent je podľa Plavčana potrebné rozvíjať všestranne a nielen u tých, o ktorých vieme, že sú najlepší.
Téma rozvíjania talentu podľa Plavčana korešponduje so základnými princípmi reformy výchovy a vzdelávania na Slovensku. Ministerstvo podľa neho už predložilo niekoľko výziev, ktoré by mali podporiť túto ideu. Podľa Plavčana ide napríklad o výzvu, v rámci ktorej školy môžu žiadať asistentov učiteľov či špeciálnych pedagógov. To má napomôcť učiteľovi, aby mal dosť času venovať sa všetkým žiakom. Ministerstvo školstva tiež pripravuje projekt na otvorenie štátneho vzdelávacieho programu, aby učitelia mali otvorenejšie ruky v tom, ako učiť a aké budú používať metódy.
Eurokomisár pre vzdelávanie, kultúru, mládež a šport Tibor Navracsics uviedol, že téma hľadania talentu je dôležitá aj z hľadiska pracovného trhu a zamestnaneckej politiky. Pripomenul pritom, že jednou z priorít EÚ je pomôcť mladým ľuďom, aby boli zamestnateľní a viac vyhovovali súčasnému pracovnému trhu. Minister školstva a zamestnanosti Malty Evarist Bartolo zdôraznil, že sa treba pozerať na faktory v škole, ale aj mimo nej. Podľa výskumu je totiž do 30 percent detí závislých na tom, čo sa deje v škole a 70 percent detí najmä od toho, čo sa deje mimo školy. Ak chceme podporovať rozvoj talentu detí, tak podľa neho treba prijímať opatrenia aj na sociálnej a ekonomickej úrovni. Zdôraznil, že viac ako 22 miliónov detí v EÚ žije v chudobe a sú vylúčené zo spoločnosti, majú zlý zdravotný stav a kvalitu života. Škola podľa Bartola nemôže urobiť všetko a treba prijať opatrenia v rámci EÚ, aby riešili aj otázku chudoby detí a nerovnosti. Ako dodal, budúcnosť závisí od toho, ako sa podarí zladiť to, čo sa deje vo formálnom, neformálnom a informálnom vzdelávaní a deti treba pripravovať na úlohy 21. storočia. Tradičné školy podľa neho nerozvíjajú talenty, ale ich skôr ničia.
Zdroj: Spravodajstvo SITA
Komentáre