Rezort školstva od januára postupne zavedie reformu poradenského systému pre žiakov

02.01.2023
Vzdelávanie a výchova

Prvýkrát by mali vzniknúť štandardy odborných činností a inkluzívne tímy po rokoch dostanú metodickú podporu.

Rezort školstva bude od začiatku januára 2023 postupne zavádzať reformu poradenského systému, ktorá bude prihliadať na potreby detí, žiakov i rodín. Poskytované služby by sa už nemali riadiť len stanovenou diagnózou. Prvýkrát by mali vzniknúť štandardy odborných činností a inkluzívne tímy po rokoch dostanú metodickú podporu. Budú sa tiež môcť oprieť o kolegov z praxe, ale spolupracovať budú aj s odborníkmi z ministerstiev zdravotníctva či práce. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ) o tom informovalo v tlačovej správe.

Podľa výsledkov zberu dát by v roku 2023 mali byť v neštátnych poradenských zariadeniach poskytnuté služby takmer 7 700 deťom viac než v porovnaní s rokom 2021. Naplánovaný počet zamestnancov týchto zariadení je po zbere dát vyšší o 241 oproti stavu v roku 2021. Rezort školstva vykonal zber údajov pre financovanie neštátnych poradenských zariadení po transformácii v roku 2023 v septembri minulého roka. Išlo o centrá poradenstva a prevencie (CPP) a špecializované centrá poradenstva a prevencie (ŠCPP). V januári tohto roka by sa mal uskutočniť zber údajov o stave k 2. januáru 2023. Na základe týchto spresnených údajov by mala byť zaslaná rezortu financií a Štatistickému úradu SR aktualizácia údajov pre výpočet prerozdelenia dane z príjmu fyzických osôb. Cieľom je, aby na tieto zariadenia dostali prostriedky mestá a obce, v ktorých budú sídliť v roku 2023, nie obce, v ktorých sídlili v roku 2022.

Poradenský systém by mal fungovať v piatich vzájomne prepojených stupňoch. Na prvom stupni budú triedni učitelia, školské podporné tímy i kariéroví poradcovia poskytovať preventívno-výchovnú činnosť. V rámci druhého stupňa by mali odbornú činnosť pre deti či žiakov realizovať odborní odborní zamestnanci a školský špeciálny psychológ. Odborní zamestnanci v CPP, a podľa potreby aj v školskom prostredí, by mali na treťom stupni poskytovať diagnostiku, reedukáciu, rehabilitáciu, a tiež preventívne programy.

 

Zdroj: tyzden.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte