Učitelia vojnu vysvetľujú citlivo. Najťažšie ju znášajú žiaci z prihraničných oblastí

01.03.2022
Vzdelávanie a výchova

Školy zaradili do výučby aktuálnu situáciu. Riaditelia iniciujú humanitárnu pomoc a v triedach sú pripravené miesta pre ukrajinské deti.

V pondelok otvorili brány po jarných prázdninách. Školám na východnom Slovensku sa však k obvyklej výučbe vracalo veľmi ťažko. Museli sa vyrovnať s tým, ako žiakom vysvetlia vojnový konflikt na Ukrajine. Riaditeľ Základnej školy Prostějovská v Prešove Martin Klempay preto ráno zvolal mimoriadnu poradu.
Na druhom stupni učitelia zaradili triednické hodiny, na prvom odpovedali žiakom na otázky podľa odporúčaní rezortu školstva. „Každý deň o druhej budeme mať videoučebňu s názvom Debaty o vojne s riaditeľom školy. Ako dejepisár budem k dispozícii žiakom,“ opísal pre HN.

Rozhovory o vojne
Ešte minulý týždeň ministerstvo Branislava Gröhlinga pripravilo odporúčania, ako majú pedagógovia postupovať pri rozhovoroch s deťmi o vojne. Niektoré vzdelávacie inštitúcie do rozvrhu zaradili mimoriadne prednášky o histórii, iné venovali celé hodiny diskusii.

Učiteľ dejepisu a občianskej náuky zo strednej priemyselnej školy v Nitre, Karol Gazdík, situáciu vysvetľoval prostredníctvom histórie. Nevyhýbal sa pritom ani nepríjemným otázkam.
„Keď sa opýtali, či je možná tretia svetová vojna, zhodnotil som reálny fakt, že pokiaľ sa NATO vojensky do konfliktu zapojí, zámienka tam bude,“ priznal pre HN s tým, že by bolo nefér žiakom klamať a nasadzovať im ružové okuliare.
Naopak, niektoré školy tému zatiaľ neplánujú dodatočne preberať. Nechcú medzi deťmi šíriť paniku. Riaditeľ Základnej školy Duchnovičova v Medzilaborciach, Ivan Štefanko, sa chce sústrediť na obvyklé vyučovanie. „Žiakov by sme nemali stresovať ešte viac, ako ich stresujú médiá,“ reagoval.

Ponúkajú financie aj bývanie
Odborníci sa však zhodujú, že učitelia by sa nemali otázkam žiakov vyhýbať. Podľa školskej psychologičky z Univerzity Komenského Gabriely Herényiovej sú pedagógovia pre deti dôležití mienkotvorcovia, ktorí by sa s nimi mali rozprávať primerane veku. „Mali by sa vystríhať faktov ako počet usmrtených a zničené mestá. Skôr by sa mali zamerať na emocionálne zvládanie situácie,“ objasnila pre HN.
Podľa školskej psychologičky a predsedníčky Inštitútu Konvalinka Kornélie Ďuríkovej by mal vyučujúci prispôsobiť svoj výklad aj psychickému nastaveniu triedy. „Pre niektoré deti by ďalšia diskusia o situácii mohla byť už príliš a mohla by v nich prehĺbiť úzkosti,“ vysvetlila s tým, že vtedy treba upriamiť pozornosť na obyčajné školské povinnosti.
Zároveň pripomenula, že vnímanie detí sa môže líšiť aj naprieč regiónmi. „O niečom inom budú hovoriť deti pri východnej hranici Slovenska, kde vidia humanitárnu pomoc na vlastné oči,“ doplnila.
Blízko pri hraniciach s Ukrajinou sa nachádza aj Základná škola Komenského v Sobranciach. Jej riaditeľ Ján Valiga potvrdil, že niektorí udalosti znášajú ťažko. „Máme žiakov priamo z prihraničných oblastí. Niektorých to priamo ovplyvňuje a majú veľmi zlú rodinnú situáciu,“ povedal.
Školáci na západnom Slovensku majú však tento týždeň jarné prázdniny. S vysvetľovaním situácie sa preto budú musieť vyrovnať ich rodičia. Minulý týždeň však mali možnosť o vojenskom konflikte diskutovať aj s vyučujúcimi. „Tému sme do procesu nezaraďovali, ale v triedach, kde sa objavila, sa jej pedagógovia venovali,“ uviedla riaditeľka Základnej školy Bieloruská v Bratislave Katarína Jandová.

Príchod nových spolužiakov
Faktom je, že aj samotné vzdelávacie inštitúcie dali najavo solidaritu a iniciovali podporu pre Ukrajinu. Škola v Sobranciach napríklad vytvorila vo svojej telocvični priestor na uskladnenie humanitárnej pomoci.
Základná škola v Prešove plánuje zorganizovať zbierku na pedagogické pomôcky. Svoje voľné priestory chce navyše ponúknuť ukrajinskej rodine na bývanie. „Sú tu tri miestnosti. Je tam sociálne zariadenie, teplá voda a vieme to vybaviť nábytkom,“ priblížil riaditeľ Klempay. Navyše plánujú od každého žiaka vyzbierať desať centov, pričom získaných 50 eur by dali rodine na základné potraviny.
Školy však budú musieť najbližšie týždne riešiť aj ďalšiu dôležitú otázku. Budú musieť integrovať ukrajinské deti, ktoré si na Slovensku budú plniť povinnú školskú dochádzku ako zahraniční žiaci.

Minister Gröhling už potvrdil, že budú prijímané automaticky a jeho rezort poskytne metodickú podporu. Pre mnohých to však nie je žiadna novinka. Škola v Sobranciach má s nimi vynikajúce skúsenosti. „Jazyk je príbuzný. Veľmi rýchlo sa adaptujú. Dokonca nás reprezentujú v súťažiach a vyhrali popredné umiestnenia,“ povedal riaditeľ Valiga.
Napriek tomu však masívny prísun nových žiakov neočakáva. „Nateraz evidujem dve žiadosti. Ich cieľovou destináciou nie je prihraničné pásmo,“ konštatuje. Podľa psychologičky Hereniyovej treba deťom hovoriť aj o možnosti, že budú mať nových spolužiakov. „Skúste navodiť možnú situáciu, aby ste neboli zaskočení príchodom žiaka z vojnovej zóny,“ dodala.

 

Zdroj: hnonline.sk

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte