Autori reformy školstva by boli radšej, keby neprešla
Pre neefektívne verejné školy majú odborníci riešenie
Školská reforma, ku ktorej má Slovensko pristúpiť v rámci plánu obnovy, je podľa mnohých odborníkov v zásade založená na prepisovaní a preškoľovaní. Kritika reformy smeruje k tomu, že sa prepíšu najdôležitejšie dokumenty v školstve, akými sú Štátny vzdelávací program a učebné rámce. Tie v podstate zahŕňajú všetko, čo sa majú žiaci učiť, aký štandard by mali žiaci dosiahnuť, aj to, ako by mal vyzerať rozpis hodín. Na to, aby sa táto zmena mohla v praxi nastaviť, však treba pedagógov preškoliť. Plán obnovy preto hovorí o zakladaní regionálnych centier pre učiteľov.
Ministerstvo rieši umývanie okien
Odborníci sú však k tejto zmene skeptickí, a to z viacerých dôvodov. „Po prvé, hráme sa na to, že úradníci dokážu zadefinovať jedno riešenie vhodné pre všetkých. A to tak, že sa prepíšu potrebné dokumenty lepším spôsobom. Ak majú byť dokumenty použité pre širokú paletu škôl, musia byť napísané dostatočne všeobecne, aby pokryli všetky školy v rôznych podmienkach,“ vysvetlil analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Róbert Chovanculiak. Lenže keď sú dokumenty sformulované príliš zoširoka, často obsahujú prázdne frázy a nejasné formulácie, čo mnohým pedagógom nemusí pomôcť. Na druhej strane dokumenty môžu presne definovať, čo a ako majú jednotlivé školy robiť, pričom sa zohľadnia všetky podmienky. „Pravdepodobne to dopadne tak, že sa zdvihne odpor proti tomu, a v zásade je to nerealizovateľné,“ dodal analytik. Ako príklad možno uviesť nedávnu vyhlášku, ktorú zverejnilo ministerstvo školstva. Podľa vyhlášky by mali školy umývať okná štyrikrát v priebehu jedného roka. Vyhláška uvádza, že najmenej raz za štvrť roka sa vykoná upratovanie spojené s umývaním okien, svietidiel, vykurovacích telies a podobne. Medzi riaditeľmi škôl sa preto strhla debata o tom, akým spôsobom školy takéto umývanie okien zabezpečia.
Problém sa objavuje napríklad pri oknách v telocvičniach. Na ich umývanie si školy často objednávajú externú firmu, a preto okná na telocvični umývajú iba raz za dva roky. Svietidlá, ktoré treba pred samotným umývaním zmontovať, sa zvyčajne umývajú raz za rok. Namiesto vplyvu umelej inteligencie na školstvo a spôsob vzdelávania či toho, ako zlepšiť manažovanie škôl, však ministerstvo rieši napríklad aj takéto „problémy“. „My už nenecháme na rozhodovaní škôl ani takú vec, akou je umývanie okien,“ poznamenal R. Chovanculiak. Práve pri týchto situáciách sa podľa jeho slov ukazuje, v akej „kazajke“ regulácií slovenské školstvo funguje.
Čo by školstvu pomohlo
„Reformu ‚zhora‘ sme si už skúsili v roku 2008, keď sa vytvoril súčasný stav, spísali sa štátne vzdelávacie programy a učitelia museli zmeniť vzdelávanie v zásade zo dňa na deň a mali to ťažké,“ povedal analytik. Pri súčasnej kurikulárnej a učebnicovej reforme si to už však na ministerstve školstva uvedomujú, a preto je súčasťou plánu obnovy aj vytvorenie celkovo 40 regionálnych centier podpory učiteľov.
Zdroj: Trend
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre